ÆGGEMUFFINS MED SPINAT - opskrift

ANTIINFLAMMATORISK GRÆSKARSUPPE – med gurkemeje

CLICK HERE FOR ENGLISH.

SUPPE 3

{ vegansk, glutenfri & mælkefri }

Her er en spicy, mættende og ikke mindst antiinflammatorisk græskarsuppe, der holder dig varm og forkølelsesfri. Efteråret sniger sig stille og roligt ind på os. Tidligere på ugen vågnede jeg med lidt kriller i halsen, hvilket mindede mig om, at shortssæsonen nok er forbi 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 Om aftenen lavede jeg derfor denne græskarsuppe lavet på et hokkaido-græskar samt forskellige antiinflammatoriske krydderier, herunder gurkemeje, ingefær, karry, timian, chili og mynte 💚 Hokkaido-græskaret er rig på betakarotener, vitamin A og C, kalium og fibre.

ANTIINFLAMMATORISK?

Din kost og livsstil generelt kan enten være inflammatorisk (betændelsesfremmende) eller antiinflammatorisk. En antiinflammatorisk kost indeholder høje mængder af antioxidanter, der fremmer kroppens egen evne til ‘bekæmpe‘ betændelsestilstande. Derfor er jeg ekstra opmærksom på at spise ‘antiinflammatorisk’ i forkølelsesæsonen. Jeg spiser bl.a. friske og økologiske frugter og grønsager, særlige krydderier, nødder, frø, kerner, soyapasta og tofu. Gurkemeje, ingefær, karry, timian og chili er mine foretrukne krydderier, der alle virker antiinflammatorisk. Græskarsuppens gule farve kommer fra gurkemeje- og karrykrydderiet, der er lidt mildere end Safran. Særligt gurkemeje bruges som naturlægemiddel mod bl.a. fordøjelse- og mavetarmlidelser (IBS), diabetes, ledsmerter samt til at bremse blodpropper og endda kræft (KILDE). Jeg bruger også gurkemeje i spicy hummus og ovnbagte falafler. Du kan finde flere nærende middagsopskrifter i opskrift-indexet for VEGANSK 💚

Hvilke krydderier bruger du i din madlavning? 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

SUPPE 4

ANTIINFLAMMATORISK GRÆSKARSUPPE – med gurkemeje

4 portioner

Ingredienser

Rens hokkaido-græskaret, skræl siderne af og skær det i tern (500 g hokkaido-græskar tilbage). Kog græskaret i ca. 10 min., indtil det er blødt og hæld vandet fra.

I en varm gryde med kokosolie sautéres hvidløg, ingefær og æble. Tilsæt kokosmælk, urteboullion uden salt samt alle krydderierne. Lad det koge ind i ét minut ved middel varme. Tilsæt det kogte græskar og lad det simre i 5 min.

Blend suppen og smag til med salt. Brug en stavblender eller hæld blandingen i en blender. Top din antiinflammatoriske græskarsuppe med mynte eller basilikum 💚

Server suppen med glutenfrit brød, f.eks. sprødt sesambrødgulerodsboller eller disse sprøde rugbrødschips 💚

SPRØDE RUGBRØDSCHIPS OG RØD PESTO - Cathrineyoga.dk - 2 (1)

   

6 kommentarer

  • Nikoline

    Den ser dejlig ud, Cathrine. Jeg bruger både frisk og tørret gurkemeje, også i gryderetter og salater :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille

    Hvis man nu bare vil lave den lækre suppe med stødt ingefær, hvor meget vil du så tro jeg skal bruge? 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kære Pernille. Jeg ville ‘bare’ prøve mig frem. Det afhænger helt af dine smagsløg – jeg kan godt lide suppen ekstra stærk, så jeg ville bruge 1 spsk. stødt ingefær istedet for frisk ingefær. Prøv dig frem! :) Kh C.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Josephine

    Hej Cathrine! Det ser super lækkert ud.
    Jeg lider af irriteret tyktarm og er med tiden kommet frem til at jeg ikke tåler løg, især hvidløg. Har du en ide til hvad man kan erstatte hvidløgen med i opskriften? (jeg tåler den grønne del af forårsløg og ellers purløg, tror du det vil være en mærkelig erstatning?) :)
    Hilsen Josephine

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kære Josephine. Hvidløget er blot til for at give en god og stærk smag. Jeg ville i dit tilfælde undlade hvidløget/andre former for løg og tilsætte lidt ekstra ingefær :) Jeg håber, det hjalp. God fornøjelse. Kh C <3

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ÆGGEMUFFINS MED SPINAT - opskrift