KONKURRENCE // Vind et 3-måneders medlemskab til Yogavivo.dk

Glutenfrie, sundere chokoladescones – opskrift

Mine sundere scones er piftet op med en mørk chokolade ♥♥♥ Du vælger selv din “SMAG”. Udskift chokoladen m. tørrede tranebær, rosiner, kanelpulver – det er kun dig, der sætter grænsen! De får en ciabatta-agtigt konsistens med de saftige, store lufthuller indeni og den sprøde skorpe udenpå. De er desuden veganske. Du kan også prøve en af disse glutenfrie opskrifter: Søde gulerodsboller, morgenboller a la ciabatta eller luftige chiaboller, hvor jeg bruger også tørgær.

Jeg kalder dem SUNDERE scones – i hvert fald ift. de almindelige, engelske scones, der får dit blodsukker til at løbe løbsk.

KONKURRENCE: Sunde chokoladevafler & vind et hjerte-vaffeljern

Sundere chokoladescones

Glutenfrie, sundere chokoladescones

4 store / 8 små scones

Ingredienser

Tænd ovnen på 180 graders alm. ovn. Bland alle de tørre ingredienser godt sammen og tilsæt vand under omrøring. Lad dejen “hæve” i 5 minutter. Dejen skal være kompakt og gerne føles tør. Form dine scones (4 store eller 8 små) med en våd ske. Lad dem efterhæve i 10 minutter.

TIP: Jeg valgte at bage mine scones i 8-kantede stålforme, hvilket gør dem mere dekorative.

Inden bagning pensels de. Bag dine scones ved 180 graders alm. ovn i ca. 50 minutter, indtil de er gyldenbrune. Vær opmærksom på, at de måske skal have kortere eller længere tid afhængig af ovnen.

* Skal bollerne være helt sukkerfri, skal den mørke chokolade være sukkerfri eller 100 % ckokolade. Brug f.eks. sukkerfri chokolade eller en vegansk version.

Choko-scones

   

19 kommentarer

  • Åh, jeg har ikke fået scones i årevis fordi jeg ikke har set dem glutenfri (hvor de så særlig lækre ud i hvert fald). Den her opskrift skal klart prøves næste gang jeg får gæster :D

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej søde Anna – de er SÅ lækre. Jeg må dog indrømme, at de er svære at få til at se “pæne” ud ;-) Jeg måtte eksperimentere i to omgang! God fornøjelse ;-) Kh Cathrine

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ej den opskrift må jeg prøve en dag for de ser super lækre ud ;)

    http://karinaagerholm.dk/

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Karina – de er så lækre, så det er bare at gå i krig ;-) Tak for kommentaren – føl dig endelig fri til at kommentere en anden gang!
      Kh Cathrine fra Cathrineyoga.dk

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nøj, de ser gode ud! :heart_eyes:

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Nadja :-) De er også vildt lækre. Tak for kommentaren – føl dig endelig fri til at kommentere en anden gang!
      Kh Cathrine fra Cathrineyoga.dk

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lene

    Hej Cathrine

    Jeg vil lave dem i morgen, men sidder lige og kigger på opskriften. Bliver de søde nok, eller vil det være en fordel at tilføre dem lidt sødemiddel?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • De skal altså helt sikkert prøves! Jeg er en sucker for chokoladescones, og især hvis de er spækket med mørk chokolade :grin:

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Camilla – hehe, mørk chokolade er også rig på antioxidanter ;-) Hvis den har en høj kakaoprocent vel at mærke! Du skulle tage at prøve dén sukkerfrie mørke chokolade, som jeg henviser til i indlægget. Den er virkelig god og påvirker ikke blodsukkeret lige så kraftigt, som én med sukker i. God weekend!
      Kh Cathrine fra Cathrineyoga.dk

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke

    Hej Cathrine :)

    Er vild med dine opskrifter, og generelt opskrifter på sundere søde sager. Derfor har jeg også en pose sukrin gold stående. Kender du det?
    Hvis du gør, vil jeg gerne spørge dig; tror du jeg kan bruge det i stedet for den sukkerfri sirup? Og hvor meget tror du så jeg skal bruge?

    Og jeg er helt klart på chokoladesmag ;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Hej kan man bruge kokossukker i stedet for sirup. Mvh camilla

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Irene

    Bruker 3-4 spiseskjeer med Fiberhusk ?
    Kan en bruke et ferdig glutenfritt mel, type Finax eller Schar?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kære Irene. Det er vigtigt, at du bruger den rigtige FiberHUSK, som jeg henviser til i opskriften (se link). Du kan godt udskifte meltyperne med Finax eller Schar – bare ikke FiberHUSK. Kh Cathrine

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Birgitte

    Hejsa det ser vildt lækkert ud de må prøves har en dreng på 15år med cøliaki siden han var ca 2år så søger nogle nye opskrifter så han også kan være med :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Muuuums, de ser lækre ud. Må absolut prøves, meeen hvor finder jeg yeast tørgær?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kamilla

    De skal prøves! :) -Men hvad skal siruppen bruges til og skal den spsk. Kokosolie bruges til pensling eller skal det i dejen? Måske er det bare mig, men jeg kan ikke se de to ting nævnt i fremgangsmåden (udover pensling med olien). Der står bare de tørre ingredienser og vand… Og kan man bruge alm. Gær eller bagepulver, for jeg har ikke lige yeast tørgær på lager ;)

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

KONKURRENCE // Vind et 3-måneders medlemskab til Yogavivo.dk