Chokoladegrød med sirup - opskrift

Gul persille-humus – opskrift

Fødselsdagsmiddag 7

Mmmm – en cremet, speciel humus lavet på bl.a. sesampasta (tahin), persille, gurkemeje og økologiske kikærter. Kikærter (og bælgfrugter generelt) er rige på proteiner, langsomme kulhydrater, kostfibre samt fytokemikalier og indeholder lidt fedt (bortset fra soyabønnen), kalorier og natrium.

Jeg bruger desuden krydderiet, gurkemeje, der giver den gule farve. Gurkemeje er lidt mildere end Safran og bruges typisk i det asiatiske køkken. Gurkemeje er et antiinflammatorisk stof, der kan bruges som hjælpemiddel mod fordøjelses- og marvetarmslidelser såsom f.eks. irritabel tarm – IBS.

Servér humusen med skønne salater. Prøv f.eks. avokadosalat med sort quinoa eller quinoasalt med grønne proteiner.

SONY DSC

Gul persille-humus

Én stor skål 

Ingredienser

Hæld kikærterne gennem et dørslag og skyl dem under vandhanen. Blend kikærterne med én dl kogende vand. Tilsæt de resterende ingredienser og tryk på “blend” igen. Smag til med salt og peber.

Denne humus er også god som dip til brød – prøv f.eks. glutenfrit sesambrød Al a madbrød

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Chokoladegrød med sirup - opskrift