Cathrine og Tommy med natur og mange templer i baggrunden Bagan, Kalaw og Nyaung Shwe

26. september 2018

Myanmar #3 – Bagan, Kalaw og Nyaung Shwe

Minglabar! Et postkort fra vores magiske oplevelsesrejse i Myanmar, der tog en uventet drejning. Jeg har glædet mig meget til at dele vores oplevelser fra Bagan, Kalaw og Nyaung Shwe, hvor vi bl.a. var på overlevelsestur i naturen. Lyder det ikke spændende? Rejsen fandt sted i februar 2017, men rejsebloggen skrevet fra dag til dag. Vi var på en tre-ugers luksusbackpackertur i Myanmar med en afstikker til Thailand.

Dag 5 – Mandalay og Bagan

I dag fortsætter vores rundrejse i Myanmar. Efter en virkelig smuk solnedgang fra Inwe Palace aftenen før, bliver vi vækket af vækkeuret kl. 05:00. Vi skal med båd-transfer fra Mandalay til Bagan. Vi er meget rundtossede og morgentrætte. Vi bliver hentet i receptionen, hvor vi tjekker ud. Vores chauffør venter på os, tager vores kufferter – en på hver skulder – og vi hopper ind i bilen. Vi kører i ca. 10 minutter, inden vi ankommer til ‘havnen’, der ligger langs vejen. Vi er meget glade for, at vi har en guide med os. Det ville være umuligt at finde selv. Der ligger over 100 små og store både til lands, og der er lokale rejsende overalt. Vores chauffør guider os hen til båden – stadig en på hver skulder – mens vi følger spændt efter. Det hele følelses lidt som en drøm, fordi det stadig er mørkt, der er kaos, og vi føler os lidt malplacerede som de eneste turister. Min kæreste forsøger at tage vores kufferter, da vi er bange for at miste dem, men chaufføren forsikrer os om, at vi bare skal følge efter. Med et hurtigt øjekast ser vi, at alle chauffører render rundt med passageres 20-kilos tunge kufferter. Det ser skørt ud, når de er så små!

Vi går ombord på båden. Vi får morgenmad kl. 08:00, og vi sætter os godt til rette på dækket, hvor der er solstole, solopgang og en mild vind. Det bliver en helt fantastisk bådtur langs the majestic Irrawaddy River. Vi hygger os på dækket under hele turen, ender med at blive ret solbrændte i ansigtet og ankommer til Bagan kl. 17:00. Det slår mig, hvor befriende det er, ikke at have internet. Bare nyde, kigge, observere, lytte til musik og snakke om store drømme.

Myanmar - Rejseblog fra Bagan, Kalaw og Nyaung Shwe (Rundrejse)

Dag 6-7 – Bagan

Vi er vågner op til en lækker morgenmad på Sky Palace Hotel. Vi ankom aftenen før i mørke og bliver overrasket over, hvor fint hotellet er. Der er pool! Vi bliver hentet af vores nye rejseguide, der er en lille burmesisk kvinde på 25 år. Hun er heldigvis god til engelsk og fortæller os historien om Bagan. Vores hotel ligger i New Bagan, hvor den ‘normale’ befolkning lever. Munkene bor i Old Bagan. Det tager os ca. 15 minutter til komme ud til kernen af Bagan. Templerne, pagodaerne, meditationshusene og naturen. Der er intet andet end hundredevis af disse magiske huse. Intet. Bagan er et must, hvis du skal til Myanmar. Vi besøger Dhammayazika Pagoda, som jeg donerer penge til. Penge, jeg har tjent på at blogge. Det er det smukkeste tempel omgivet af over 300 små pagodaer.

Dag 8 – Kalaw

Efter en afslappende dag 7, hvor vi hyggede os på hotellet ved poolen, bliver vi hentet kl. 07:00. Vores private chauffør kan ikke tale engelsk, så vi forudser, at turen bliver ekstra spændende. Vi skal på en 8-timers køretur til Kalaw. Undervejs stopper Jeep’en ind, og vi antager, at det er for at tisse. Vi stopper også hos en familie, der producerer kokoschips, tørret kokosslik og kokossirup. Vi kører videre over flere bjergpas, stopper for at tage et par billeder (og for at tisse 😳). Tissesituationen bliver lidt kritisk for mit vedkommende, da der kun er pedaltoiletter. Har du prøvet det? 🙂 Jeg har oplevet det i både Kina, Indien, Thailand og Malaysia, og jeg kan bare ikke! 😄 Vi ankommer til Kalaw kl. 15:00, hvor der er en del køligere. Vi er nemlig ret højt oppe i bjergene. Selvom byen er meget lille, er der propper med lokale burmesere, der handler ind til aftensmaden. Vores nye rejseguide står klar i receptionen, da vi ankommer. Vi får meget nøje instrukser om den kommende dags overlevelsestur i naturen. Vi skal på trekking i bjergene mellem rismarker og skove i to døgn. Vi er ekstremt spændte, og vi får diverse advarsler om eksotiske dyr, vi kan møde, om svimmelhed, om myg, hele toiletsituationen osv. Min kæreste og jeg kigger begge på hinanden og tænker lidt: ‘Hvad har vi dog sagt ja til?’ 😄 Vi finder en lille restaurant tæt på hotellet, spiser aftensmad og går i seng kl. 21:00.

Dag 9 – Kalaw og Nyaung Shwe

Vi vågner spændte og pakker en lille rygsæk til vores kommende overlevelsestur. Vores kufferter bliver transporteret direkte til vores næste by (dag 11). Jeg har taget yogaleggings på, shorts-bh og en løs top samt almindelige Nike-sko. Vi bliver kørt i bil ud til vores Starting Point, hvor vi møder gårsdagens rejseguide og en vandmand, der bærer ca. 10-12 flasker vand i en mavepose. Vi begynder at gå. Vi går gennem Kone Hla Village, Baw Hnin Kone og Htun Kom Village, hvor vi møder lokalbefolkningen, der lever i små stammer. Stammerne har egne love og regler, typisk en lille skole og en kernebeskæftigelse. Der er f.eks. en Village, der udelukkende laver bambushatte. Fra jord til bord (hoved). Vi spiser frokost i Pack Tu Pouk Village kl. 12:00, hvor en lokal familie har lavet mad til os. Vi bliver inviteret indenfor, går op på 2. sal og sidder på det flettede bambusgulv. Bambusgulvet fungerer også som seng for dem. Hele huset er hjemmelavet. Der er en kæmpe Buddha i rummet, som familien donerer mad til. Mere end de selv spiser. Det er meget rørende at se. Frokosten består af tomatsalat med hvidløg og finthakkede peanuts, bønnesalat med hvidløg, kikærtesalat med hvidløg og koriander, ris, ristet tofu, sprøde ris-chips og frugt til dessert. Vi går derfra med meget fyldte maver, en smag af hvidløg i munden og en kæmpe oplevelse i rygsækken. Vores rejseguide er meget snaksaglig, så jeg indfører ‘Waking Meditation’ for at få lidt ro til at fordøje turens indtryk. Turen er en stor mental udfordring for mig. Bare at gå og gå. Det kan være svært at acceptere, at vi ikke skal andet end at gå. Vi ankommer til Htee Tein Village kl. 18:00, hvor vi skal overnatte i et kloster med børne-munke, der render rundt i røde klæder. Vi bliver vist rundt af en lille munk på 5-6 år. Alle børnene er glade og meget pligtopfyldende.

Herefter tager overlevelsesturen en uventet drejning. Der er nemlig ingen normale toiletter, og jeg har ikke tisset siden kl. 07:00 i morges. Ja, undskyld mig! Guiden troede nemlig, at der var et normalt toilet. Vi bliver derfor nødt til at gå videre for at finde et hotel eller en restaurant. Midt ude i ødemarken, hvor solen næsten er gået ned, og der er ingen belysning. Vi ser et blåt hotel oppe på toppen af en bjergtop, så vi beslutter os for at gå derop. Vi bliver hotellets eneste gæster, og det viser sig at være et luksushotel for de ‘rige’ burmesere og kinesere. Værelsesprisen er svarende 45 danske kroner for én nat inkl. morgenmad, hvilket er meget dyrt i Myanmar. Vi takker taknemmeligt ja. Fortællingen fortsætter 😄

{ Nyaung Shwe }

Myanmar - Rejseblog fra Bagan, Kalaw og Nyaung Shwe (Rundrejse)