Cathrine på flodtur i Vietnam

26. september 2017

Vietnam #6 – Ho Chi Minh City & Mekong Delta

Her er rejsens sidste minder fra det vietnamesiske. Min kæreste og jeg var på en 15-dages luksus-backpackertur i Vietnam i januar 2016, fra nord til syd. Rejsens højdepunkter var Hanoi, Halong Bay, Sapa, Hue & Hoi An, Ho Chi Minh City og Mekong Delta, som jeg deler fine rejseminder fra ♥♥♥

Fortællingen fortsætter! På rejsens sidste seks døgn befandt vi os i Ho Chi Minh City, der ligger i Syd-vietnam, med en dag ude ved Mekong Delta-floden. Vejret var helt fantastisk med høj sol og 35 grader. Personligt var Ho Chi Minh City og Mekong Delta turens største oplevelse efterfulgt af smukke Sapa – områder, vi vil huske for livet 🙂

Vietnam fra nord til syd - Rundrejse fra Ho Chi Minh City & Mekong Delta

{Mekong Delta – i en robåd på floden med vietnamesisk hat, der er lavet af bambus}

Dag 10, 11 & 12

Efter én dag i Hoi An fløj vi videre til Ho Chi Minh City (Syd-vietnam). Oprindeligt var der planlagt afslapning i Hoi An på dag 10 & 11, men vi valgte SELV at booke en flybillet (200 DKK pr. person) til Ho Chi Minh City, således at vi fik to ekstra dage med høj sol og 35 grader. Det ville nemlig blive regnvejr og skybrud i Hoi An, og vi tog derfor en hurtig beslutning! Vi talte selvfølgelig med vores faste kontaktperson, der sørgede for, at vi fik pengene for hotellet i Hoi An refunderet, og vi bookede selv fly og nyt hotel i Ho Chi Minh City til de to dage. Det var den bedste beslutning for os!

Kl. 12 ankom vi i Ho Chi Minh City, hvor vi blev hentet af en chauffør, der kørte os til vores hotel, New World Saigon Hotel. Det var det smukkeste hotel i byen, hvis du spørger mig! Vi tjekkede ind og fik vores nøglekort til værelset på den højeste etage. Senere gik vi en tur i området, spiste frokost ved et stort “streetmarked” med skyggeplads (vi brokkede os ikke over varmen, haha!), fik afleveret vores vasketøj til vaskning i en tilfældig butik (50 DDK for 2 bæreposer!), hvorefter vi skyndte os tilbage til poolen på hotellet. Det var ret SKØNT med lidt solbadning, pool og afslapning ♥♥♥ Faktisk husker jeg ikke præcist, hvad vi lavede i de to dage på New World. Tiden fløj bare afsted, og vi hyggede os på hotellet, nød lidt luksus, spiste i den tilhørende lounge på 7. etage, trænede i motioncenteret, fjollede i poolen og gik ture i nærområdet om aftenen 🙂 Ho Chi Minh City er lige så vanvittigt trafikeret med knallerter som i Hanoi, til gengæld er byen meget mere moderne og smukkere.

På turens 11. døgn (eftermiddag) skiftede vi hotel til det oprindeligt bookede, der lå ca. 200 meter væk.

{Hi Chi Minh City – morgenmad på New World med den smukkeste udsigt}

Dag 13

På turen 13. døgn var der planlagt sightseeing hele dagen! Vi blev hentet kl. 8.00 af vores lokale guide og chauffør, hvorefter vi kørte ud til the Cu Chi tunnels, der var fra krigen. Vi fik lov til at gå nede i tunnelerne, som vietnameserne befandt i under Vietnamkrigen – vi nåede kun at gå dernede i 15 sek., inden jeg ville ude igen. Der var så småt og mørkt! Herefter kørte vi tilbage til centrum og besøgte the Cantonese Thien Hau Pagoda, the War Remnants, Presidential Palace, en katolsk kirke og the Old Saigon Post Office. Vi fik igen frokost undervejs med “set menu”, hvor vi fik 6 små retter 🙂

{Cu Chi tunnels – et område med en kæmpe krigshistorie}

{Ho Chi Minh City – katolsk kirke, der blev bygget under de franske kolonier}

Dag 14

Kl. 8.30 blev vi hentet af vores lokale guide og chauffør fra dagen før, og vi blev kørt ud til Mekong Delta, en ca. 3 timers køretur. Mekong Delta er en flod, der går gennem hele Vietnam og er kendt for sine “flydende markeder” på floden, hvor man kan købe alverdens ting. Vi sejlede først i en rigtig båd hen til en af de små “øer” ude på floden, hvor vi så og smagte øens eksotiske frugter. Herefter blev vi sejlet over til en anden ø i robåd, hvor vi smagte ingefær-te og lyttede til familiens egen livemusik (vi var 5 i alt, haha!). Vi sejlede videre til en tredje ø, der var lidt større; Her lavede de vietnamesiske specialiteter såsom rispapir til Spring Rolls, kokosslik, karameller, etc. Vi fik også lov til at smage alle tingene, inden vi slutteligt blev sejret i robåd gennem mindre flodkanaler hen til frokost på en fjerde ø hos en lokal familie. Vi fik fisk, kogt spinat og en masse andre ting, vi ikke vidste, hvad var 🙂

Efter Mekong Delta-turen hyggede vi os inde i centrum og spiste aftensmad på en restaurant, hvor vi selv skulle grille maden på midten af bordet! Vi gjorde status på turen – det havde været en vanvittig, fantastisk, fed, spændende og ikke mindst oplevelsesrig rejse.

{Mekong Delta – på floden mellem øerne}

{Mekong Delta – en lokal vietnameser laver rispapir}

{Mekong Delta – rispapir bliver klar i solen}

{Mekong Delta – fra én båd til en anden}

{Mekong Delta Vietnam – hjemmelavet vietnamesisk slik; Ingefær, kokos, banan, nødder og karameller}