Forfriskende ispinde - opskrift

MIN TRÆNING #marts2016

FØR OG EFTER. For ét år siden begyndte jeg min transformation. Minus 10 kg. – og SÅ meget sundere, i balance og ikke mindst stærkere! I dag deler jeg (igen) mine tanker omkring hvad, der i mine øjne er et sundt vægttab og om hvordan, jeg formåede at tabe 10 kg. ♥♥♥

FØR OG EFTER - 1

FØR (nederst) OG EFTER (øverst}

Under min “transformation”, som jeg har valgt at kalde mit seneste år, har jeg været tilknyttet tre forskellige personlige trænere; Først Stine Ernst Grønås, så overtog Stines veninde, Line Hansen – og nu Anja Mogensen, som jeg har været fast tilknyttet i snart 8 måneder (on/off). Ingen af mine tre forløb har primært handlet om vægttab, hvilket jeg tror er essentielt for min succes. Målet har først og fremmest lydt således: “Jeg vil være STÆRKERE fysisk og psykisk“. Jeg har trænet min. tre gange ugentligt i det seneste år, og jeg har fået etableret nogle sunde træningsrutiner i forhold til tung vægttræning og funktionel- og intervaltræning, samt fået styr på portionstørrelserne.

I de første to måneder hos Stine Ernst Grønås (Ptstine.com) var det primære fokus egenkropsvægt, kettlebelts og håndvægte. Jeg lærte helt basalt at lave armbøjninger, og jeg fik oparbejdet en stærk core, så jeg undgik at svaje i lænden og krumme min ryg – to smertelige problemer, jeg har kæmpet med i flere år. Særligt Stine, der læser til fysioterapeut, gav mig nogle fantastiske øvelser til at afhjælpe min – i sin tid – ret krumbøjede ryg.

Senere overtog Line Hansen (Lineslivsstil.dk), hvor vi byggede videre på min udvikling, og hvor vi for alvor satte kosten i fokus. Den vigtigste ting, Line lærte mig om kost, var, at “det handler om mængderne“. Overordnet set spiste jeg sundt, varieret og nærende – jeg spiste endda glutenfrit grundet min mave. Min vægt stod dog stille, da jeg spiste for meget af det sunde – for mange nødder, for mange raw-snacks, én portion for meget til aftensmad, osv., hvilket der i sig selv intet var galt med. Jeg indser dog, at jeg måtte nedsætte mængderne, hvis jeg gerne ville nå min idealvægt. Det vil sige, at jeg ganske enkelt nedsatte portionsstørrelserne og skruede lidt højere op for de grove grønsager og proteiner. På den måde lærte jeg at mærke efter og at skelne mellem reel sult og lækkersult. Se f.eks. 6 skønne nytårssalater og tilbehør, hvor jeg bruger grove grønsager.

Fødselsdagsmiddag-31-680x907

6 skønne nytårssalater og tilbehør }

På nuværende tidspunkt er jeg under Anja Mogensens vinge (YourFitnessChoice.com), hvilket jeg som sagt har været i snart 8 måneder (on/off). Anjas personlig træner-stil er generelt set meget anderledes, da hun er uddannet i USA. Anja er på mange måder hårdere, mere kontant – og så alligevel yderst forstående, indlevende samt socialt involverende. I de seneste par måneder har vi skiftet håndvægtene ud med tunge vægtstænger. Vi har primært fokuseret på de tre store løft; dødløft, squat og bænk pres. Det er fuldstændigt vildt at se, hvordan hård styrketræning former kroppen, hvilket har resulteret i et stort spring på vægten – ret ubevidst. Anja har ret konsekvent valgt ikke at bruge vægten som et af hendes måleinstrumenter, og vi har derfor kun taget cm.-mål, fedtprocent med tang og før-/efter-billeder. Det var derfor en kæmpe overraskelse, da jeg tilfældigt vejede mig selv og opdagede, at jeg havde smidt 10 kg. (+/-). Vægten er nemlig enormt svigende for kvinder generelt set grundet bl.a. de hormonelle processer.

I marts træner jeg to gange ugentlig hos Anja og én træningssessioner selv i form af styrketræning med et fastlagt program. Derudover nyder jeg min. 30 minutters yoga hver eneste dag (læs: 30 Day Yoga Challenge) og cykler til og fra alt. Mit nuværende mål er bl.a. at dødløfte 90 kg. (min PR er 80 kg.), opbygge nogle stærkere arme og prioritere yogaen! ♥♥♥

Jeg kan desuden endelig offentliggøre min nye ansættelse som yogalærer i Fitnessdk. Jeg er startet stille og roligt op med ét fast ugentligt Hatha Yoga-time i Royal (90 min.) og fungerer som vikar i bl.a. Valby, Falkoner og Sydhavnen.

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer i forhold til “et sundt vægttab”. Har du tabt dig på sund vis? :-) 

Tilmeld dig også hjertens gerne nyhedsbrevet for Cathrineyoga.dk (TILMELD DIG HER) – modtag hver søndag én mail sprængfyldt med sunde opskrifter, helse, yoga og overraskelser.

Namasté, 

Cathrine

Facebook • Instagram • Bloglovin’ 


   

6 kommentarer

  • Sofie

    Kære Cathrine

    Stort tillykke med din transformation! Det lyder helt fantastisk alt det du har opnået på bare et år. Jeg kunne selv virkelig godt tænke mig at blive stærkere, både fysisk og psykisk, lige som dig :-) er der en bestemt grund til at du valgte netop de personlige trænere? Kender du dem i forvejen eller har du fået dem anbefalet?

    På forhånd tak :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor er det sejt gået Cathrine!

    Har du erfaringer med hot yoga, egentlig? :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Marie – tusind tak <3 Ja, jeg dyrker hot yoga en gang i mellem. Jeg er dog mest til almindelig yoga, da jeg bedre kan "finde ind i mig selv" under normale temperaturer :-) Hvad er dine erfaringer med hot yoga? Kh Cathrine

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mkkala

    Jeg kæmpede som ung med spiseforstyrrelse og gik fra tæt på overvægtig, til undervægtig og senere igen tæt på overvægtig, hvilket også skyldtes medicin. Jeg opdagede egentlig ikke At vægten var steget, før jeg en dag så et billede af mig selv. Det var skræmmende, især fordi jeg havde det skidt psykisk. Jeg forsøgte at tabe mig, men medicin gjorde at jeg konstant var sulten og ikke kunne føle mæthed. På et tidspunkt besluttede jeg at trappe ud af medicinen og samtidig kom jeg i noget terapi. Jeg fik det bedre psykisk, og jeg kunne begynde at mærke mæthed og derfor også spise efter min maves signaler.
    Jeg smed derefter ca. 10 kg i løbet af 1-1,5 år og holdt vægten ved at bevæge mig moderat (ikke noget planlagt træning) og spise fornuftigt. Der var stadig plads til usundt flere gange om ugen osv. Efter en operation tabte jeg mig så 6 kg og har kun taget to på igen, og holder nu vægten med træning (ikke hård træning pga. Dårlige hofter) ca. 3x om ugen, min. 600g frugt og grønt om dagen og ellers spiser jeg hvad jeg har lyst til. Det vigtigste for mig er at min psyke har det godt, så sker resten næsten af sig selv.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kære Mikala,
      Jeg er virkelig rørt over din besked! Hvor må det have været hårdt at kæmpe med vægttab OG en spiseforstyrrelse. Begge ting hænger selvfølgelig sammen. Jeg er glad for, at du er ved at komme på rette spor igen. Jeg kan varmt anbefale at kontakte en professionel kostvejleder eller personlig træner, hvis du føler, “at du sidder fast igen”, da det er mere “trygt” at have en professionel ved sin side :-) God dag,
      Kh Cathrine <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mikala

      Jeg har heldigvis været ovenpå i et par år efterhånden, så føler ikke jeg har behov for hjælp mere – og jeg har desuden “traumer” efter kostplaner 😆 Jeg skal ikke have nogen til at sige hvad jeg skal spise eller ikke spise, så går det galt.
      Mht. træning går jeg heldigivs hos en virkelig dygtig fys, som forsøger at hjælpe mig med at træne på trods af mange skavanker og det er virkelig guld værd! Det er dog desværre mange penge i længden, men jeg har valgt at prioritere det lige nu.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Forfriskende ispinde - opskrift