Cahtine med redningsvest på flod i Thailand

26. september 2018

Myanmar #4 – Nyaung Shwe, Inle Lake og Hua Hin

Flydende urtehaver, etbenede fiskere og huse på tre-meter høje bambuspinde. Wauw! Vores sidste rejseoplevelser i Myanmar blev i den grad oplevet med åbne munde. Vi har aldrig set noget lignende i Asien, der er så mystisk og unikt. Kan du forestille dig en grund, der er flydende? En have? Et hus? Begge fastholdt af bambuspinde i alle hjørner, så huset og haven ikke flyder væk 😄 Det er skørt omend en nødvendighed.

Vi afrundede luksuriøst vores rejse i thailandske Hua Hin. Det har været en fornøjelse at dele vores oplevelser 🙂 Rejsen fandt sted i februar 2017, men rejsebloggen skrevet fra dag til dag.

Dag 10 – Nyaung Shwe og Inle Lake

Efter en virkelig velfortjent nattesøvn vågner vi op til den smukkeste bjergudsigt med solopgang og stilhed. Vi er hotellets eneste gæster, og der står 6 burmesere klar til at servicere os. En til at give friske håndklæder, en til receptionen 😄, en til at vande blomster, en til at sige godmorgen, en til at lave morgenmad og ja – en til at tage imod bestilling. Vi føler os med andre ord ret forkælede. Vi har samtidig lidt ondt af dem, da hotellet tilsyneladende er en uopdaget perle.

Jeg er ekstremt øm i mine muskler efter gårsdagens lange trekkingtur fra Kalaw. Benene føles meget tunge, og vi er begge ømme i muskler, vi ikke vidste, vi havde. I dag skal vi (igen) på trekking hele dagen! Vores snaksaglige rejseguide henter os kl. 08:30. Han har nemlig sovet nede ved munkene, hvor vi også skulle have sovet. Hvis du ikke har læst dén sjove historie, kan du læse den lige her. Rejseguiden er frisk, smiler og spørger, om vi er klar til at se eksotiske dyr 🍃 Det svarer vi ja og undrer os lidt over, hvad han snakker om!

Vi går, går, går og går lidt længere. Vi ser rismarker, regnskove, søer, tilvoksede stier, stejle skråninger og en masse eksotiske frugter. Dog ingen eksotiske dyr 😄 Jeg indfører igen ‘Walking Meditation’ for at få ro til at fordøje indtrykkene. Temperaturen stiger i takt med, at vi går nedad. Det er nu 35 grader, der er højere luftfugtighed, og vi har gået mere end 25.000 skridt op og ned. Min kæreste har fuld beklædning på. Lange joggingbukser, langærmet træningstrøje og min trøje rundt om halsen. Jeg har grinflip flere gange undervejs 😅 Min stærke mand er bange for at blive forbrændt… Vi kommer forbi Than Daung, hvor vi får hjemmelavet mad hos en lokal familie.

Kl. 18:00 ankommer vi til Inle Lake. En KÆMPE sø! Vi bliver sat på en aflang burmesisk ‘speedbåd’, der sejler os forbi flydende urtehaver, etbenede fiskere og huse på tre-meter høje bambuspinde. Vi sejler vitterligt én meter væk fra urtehaverne, og vores rejseguide stopper endda båden for at vise os, at man kan stå ovenpå dem. Hans tæer bliver selvfølgelig våde, men fordi rodnettet er en halv meter tykt nedad, kan man faktisk stå ovenpå urtehaverne. På den måde kan de lokale plante grønsager og urter. Virkelig smart og mega mystisk. Vi ankommer til Nyaung Shwe, hvor vi bliver indlogeret på Inle Inn Nyang Shwe.

{ Hotellet på bjerget }

Myanmar - Rejseblog fra Nyaung Shwe, Inle Lake og Hua Hin (Thailand)

{ Ankommet til Inle Lake }

Dag 11-13 – Inle Lake

I dag skal vi udforske Inle Lake og besøge de forskellige landbysamfund, der omkredser søen. Vi bruger en hel dag på søen og bliver sejlet rundt af vores private ‘kaptajn’ guidet af vores rejseguide. Det er med åbne munde, at vi oplever Inle Lake. Vores rejseoplevelser i Inle Lake slår næsten magiske Bagan med alle templerne.

Kl. 13:00 bliver vi sejlet hen til vores kommende Cooking Class. Køkkenet er fyldt med friske grønsager, urter og diverse krydderier. Kylling og grønsager bliver skåret på samme spækbræt, og vi smager skeptiske på maden. Vores rejseguide forsikrer os om, at ‘sådan tilbereder alle maden’. Vi bliver overbevist og går ombord i otte forskellige retter. Wauw! Det smager fantastisk.

Vi ser solnedgang fra søen og bliver sejlet tilbage til Nyaung Shwe. Da vi kommer tilbage kigger vi lige en ekstra gang i hinanden. Vi er begge blevet indianerrøde i ansigterne. Vi finder byens bedste restaurant og spiser 4-retters menu med øl og vand til en samlet pris på 89 DKK.

Natten til dag 12 vågner vi begge ekstremt dårlige. Vi tror begge, vi har fået maveinfluenza. ØV! I dag skulle vi have været på mountainbike-tur rundt om Inle Lake. Jeg kommer heldigvis hurtigt på benene igen og går op opdagelse i byen alene. Min kæreste bliver dårligere, har fået ondt i ryggen og brystet og ligner en gul grønsag. Af respekt for min kæreste vil jeg ikke uddybe yderligere, men det bliver en meget, meget grim oplevelse at skulle fra Myanmar til Thailand.

Vi bliver hentet i Tuck Tuck på dag 13 kl. 17:00, der kører os til vores Overnight Bus. En ottetimer lang bustur fra Nyaung Shwe til Yangon står i vente. Gennem bjerge og på bumpende jordveje. Jeg har en dødsyg mand på armen, en kuffert i hver hånd og rigtig Cola Cola i lommen. Jeg er meget bekymret og forsøger at passe godt på min svage mand, der plejer at passe på mig. I bussen bliver jeg selv dårlig igen.

{ Flydende urtehaver på Inle Lake }

Dag 14-21 – Hua Hin

Vi ankommer til Yangon, venter tre timer i lufthavnen og flyver to timer til Hua Hin i Thailand. Vi er ankommet til paradis – the Beach Village Resort. Vi får en virkelig lækker hotellejlighed, der ligger to meter fra poolen. Vi bliver hjerteligt mødt af personalet, der har klargjort frugt og svaneformede håndklæder på sengen. Ah! De første to dage i Hua Hin bliver brugt på selvhelbredelse. Vi får det stille og roligt bedre. Min kæreste begynder at spise slik igen. Det ligner ham ikke at takke nej til slik ❤

Vores luksuriøse resort ligger et stykke udenfor selve Hua Hin, hvilket er perfekt for os. Vi har brug for hvile, afslapning og ro. Dagene går med lidt yoga, solbadning, legen i poolen, kolde drikke og vigtigst: massage. Vi bestiller Aloe Vera-thaimassage hveranden dag på værelset. Vi kommer på benene igen og bruger en hel dag inde i Hua Hua. Min kæreste får lavet et skræddersyet jakkesæt, vi spiser frokost på Hilton, bader lidt i deres pool og runder dagen af med drinks på toppen af hotellet.

På the Beach Village Resort får vi massere af sund og nærende thaimad, der giver os fornyet energi og glød i kinderne. Hotellets gæster er overvejende danske familier, der, ligesom os, bare vil nyde livet og afslappe af 😍 Jeg sender den varmeste anbefaling!

{ The Beach Village i Hua Hin }

Myanmar - Rejseblog fra Nyaung Shwe, Inle Lake og Hua Hin (Thailand)