Cathrine og Tommy på rundrejse i Vietnams hovedstad, Hanoi

26. september 2017

Vietnam #2 – Hanoi

En lille update fra det vietnamesiske. Min kæreste og jeg er på en 15-dages luksus-backpackertur i Vietnam, fra nord til syd. Rejsens højdepunkter er Hanoi, Halong Bay, Sapa, Hue & Hoi An, Ho Chi Minh City og Mekong Delta, som jeg vil dele rejseminder fra undervejs ♥

Vores to første døgn i Hanoi, der er Vietnams hovedstad, har været vilde. Temperatur i nord er mellem 20-23 grader. Vi fik lidt af et trafik-kulturchok her; De fleste kører på knallerter, og der er virkelig, virkelig mange af dem. De dytter alle minimum én gang hvert minut, og de kører bare. Der er stort set ingen lyskryds – og slet ingen fodgængerovergange. Når man skal over vejen, skal man således gå ud mellem knallerter og biler og bruge højre hånd til at stoppe dem undervejs. Det er sindssygt!

Dag 1 – Hanoi, ankomst

Vi ankom søndag i Hanoi lufthavn, hvor vi blev taget godt imod af vores rejseguide, der stod med skiltet: Tommy Nilsson. Vores lille vietnamesiske guide førte os hen til en privattaxa, mens vi blev informeret om rejsen fire første dage. Efter en halv times køretur fra lufthavnen ind til Hanoi-centrum blev vi sat af på hotel, Hanoi A1, der ligger MIDT i centrum af den gamle bydel. Søndag aften stod på udforskelse af området og en god vietnamesisk middag med udsigt ud over den store sø med den røde bro. 🙂

{Hanoi – tætpakkede cykler med ping-pong og spidse hatte}

Dag 2 – Hanoi, byvandring

Efter en god nattesøvn spiste vi morgenmad på hotellet. Klokken 9.00 blev hentet af dagens guide – en sød, 25-årig, vietnamesisk pige, der fulgte os gennem hele dagen og fortalte historier undervejs. Vi havde en privattaxa tilknyttet, der kørte os rundt. Vi startede ved Ho Chi Minh complex, der er den gamle præsidents embede efterfulgt af Temple of Literature, der er Vietnams første universitet. Vi spiste frokost på en lokal frokostrestaurant, hvor de serverede beef-noodles, hvilket var virkelig klamt, hvis jeg skal være helt ærlig 🙂 Det var nudler med kødstykker i en sovs, hvor kødstykkerne var en blanding af lever, kylling, brusk og andre underlige ting. Herefter gik vi en lang tur rundt i den gamle bydel, hvor vi bl.a. så diverse markeder og skægge butikker. Vi så også, hvordan de lokale boede – fattigt, beskidt og tætpakket.

Om eftermiddagen sluttede dagens planlagte program ved The water poppetry teater, hvilket er et vand-dukke-teater, hvor dukker laver ting i vand (scenen), mens der bliver spillet live musik ved siden af. Det var både skægt og åndssvagt på én og samme tid. Jeg har en video af showet, som I kan se i den samlede video fra turen 😉

Om aftenen var der frit spil, og vi besluttede os for at spise på en restaurant med udsigt ud over hele byen (20. sal). Herefter fik vi en times ryg-, nakke- og hovedmassage hos Bella Spa, som vi havde fundet på TripAdvisor. To fede døgn med ravne-rock, oplevelser og nye kulturindtryk. Dag 3 og 4 står på Halong Bay Cruise, hvor vi skal overnatte på et sørøverskib! ♥♥♥

{Hanoi – inde i Ho Chi Minh complex, hvor vi lærte at be på buddhistisk vis}

Vietnam fra nord til syd - Rundrejse i Vietnams hovedstad, Hanoi

{Hanoi – anden del af Temple of Literature, der består af fire dele, som man går igennem}

{Hanoi – første del af Temple of Literature, hvor der var lotus-blomster og grønne planter}

{Hanoi – vietnameserne elsker tilsyneladende at plante, gro og lue planter}