Sådan bliver du glad - Hvordan bliver jeg glad igen? Få 10 simple tips

6. september 2021

Sådan bliver du glad – 10 gode tips til at genfinde glæden

Sådan bliver du glad igen! Hvordan bliver jeg nogensinde sådan rigtig glad? Der er mange ting, du kan gøre for at “resette” dit sind, løfte energien og blive gladere. Dette er min personlige liste, som jeg har stående i min transformations-dagbog fra Indien.

Med min egen yogarejse fra mental lidelse til et roligt sind, har jeg en naturlig psykologisk forståelse for mennesker. Jeg er sikker på, at der er mindst ét af punkterne, der vil tale til dit hjerte. Det er med den største ydmyghed, at jeg deler min liste, og det er vigtigt at understrege, at du MÅ søge hjælp, hvis du går med meget stærke følelser indeni. Hvis du har en kær, som har brug for kærlighed, så del hjertens gerne dette blogindlæg 🙏🏻

Sådan bliver du glad - 10 gode tips til at genfinde glæden

Sådan bliver du glad – 10 gode tips til at genfinde glæden:

  1. Aromaterapi
  2. Middagslur
  3. Dagbogsskrivning
  4. Røgelse
  5. Yoga
  6. Gå en tur i naturen
  7. Åndedrætsøvelser
  8. Musik
  9. Yogarejse
  10. Kropsterapi

1. Aromaterapi

Aromaterapi kan have en enormt healende og afslappende effekt på dit sind. Hvis du føler dig trist, træt eller ked af det, så skab dit eget space. Et hjerterum, hvor du kan føle dig tryg og afslappet. Her kan jeg på det varmeste anbefale dig aromaterapi som en god space-holder. Lige nu bruger jeg den ayurvediske chakra-spray til hjertet (nummer 4).

2. Middagslur med yoga nidra sovemeditation

Hvis du føler sig stresset, vil din fysiske og mentale krop gå i alarmberedskab. En tilstand, der vil påvirke dit humør, søvn samt indre velvære. Det er ikke unormalt, at stress medfører depression og ked af det hed. Det er SÅ vigtigt at tage små pauser i løbet af dagen – selv inden, du føler dig udmattet og presset. Tag en pause, en gåtur, en middagslur eller en guidet sovemeditation.

Hvis du arbejder hjemmefra, anbefaler jeg at lytte til min guidede 20-minutters sovemeditation. Ind på sengen, høretelefoner i ørerne, luk øjnene og lyt til min stemme i 22 minutter. Ekstremt afstressende for hele dit nervesystem – og du kan sætte en intention for resten af din dag, når jeg guider dig til at gentage et brændende ønske tre gange indeni. Et ønske, som du intuitivt ligger inde med selv.

3. Dagbogs- og taknemmelighedsskrivning

Giv tankerne frit løb med dagbogsskrivning. Find en notesbog og kuglepen, sæt dig ved et skrivebord og lad pennen blive ført af dine tanker. Start gerne med “Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive… Men nu skriver jeg! Jeg kan mærke…”. Det er fantastisk, hvad dagbogsskrivning kan give. Lad tankerne flyde frit, og giv slip på alle følelserne. Nogen gange er det rart at få sat ord på tankerne, mens de flyver til højre og venstre indeni. På den måde kan du kortlægge dine tanker og blive mere bevidst om, hvad du går med indeni. Når du er blevet bevidst, kan du begynde at arbejde videre.

Du kan også prøve taknemmeligheds-skrivning. Mere bevidst skrivning, hvor du nedskriver alle de ting, som du er taknemmelig for. Start med at skrive tre ting ned hver dag, som du er taknemmelig for. Når du begynder at kigge efter ting at være taknemmelig for, vil du hurtigt opdage flere og flere. Mærk taknemmeligheden og glæde vokse for selv de mindste ting. Jeg er taknemmelig for, at jeg kan trække vejret – uden at gøre noget aktivt, at min kæreste kysser mig godnat hver aften, og at min hud er fin og blød.

4. Røgelsespinde eller salvie – Sådan bliver du glad igen

Røgelsespinde eller salvie kan, ligesom aromaterapi, være med til at skabe et roligt space. Beroligelse af dit nervesystem. Tænd en røgelsespinde, sæt dig på en meditationspude eller yogablok, træk vejret ind og ud gennem næsen og luk øjnene. Lad dine tanker flyve ud i universet – ligesom balloner på himlen. En for en. Alle tanker er fine, ok og gode nok. Vidste du, at du kun kan tænke én tanke ad gangen? Når du begynder at acceptere samt anerkende dine tanker, kan du begynde at give slip på dem. En for en.

5. Yoga og meditation

Tænk sig, at yogaen først skulle komme som punkt nummer 5. I virkeligheden er alle ovenstående punkter yoga. De fysiske asanas-yogastillinger er blot én ud af yogaens otte grene. Jeg elsker mine daglige yogastillinger, der primært består af tre simple yin-yogastillinger. Yogaen sætter gang i de forskellige energier i kroppen.

I den indiske yogafilosofi betegnes energierne som prana forbundet til chakraerne, mens i den kinesiske betegnes energierne som chi forbundet til meridian-banerne. Der kan sidde mange uforløste spændinger og stagnationer gemt i kroppens dybere lag. Du behøver ikke være på yogamåtten længe. Jeg anbefaler at starte med tre simple yogastillinger eller en guidet meditation. Hvis du har mod på det, kan du prøve nogle af mine online yogaklasser, der varer fra 10 minutter til 35 minutter.

6. Gå en tur i naturen

Naturen er så healende. Mærk jorden under dig og fornem den friske luft. Læg mærke til træerne, blomsterne og græsset. Bare dét at være i naturen kan give dig jordforbindelse, grounding og ro. Det er enormt groundende – og sundt for dit velbefindende at komme udenfor og være i kontakt med naturen. Hvis solen skinner får du samtidig varme i kinderne.

7. Åndedrætsøvelser

Træk vejret ind og ud gennem næsen. Pranayama kan oversættes til udvidelse af åndedrættet. En forlængelse af livskraften. Ved at fokusere på din vejrtrækning med simple vejrtræknings-øvelser, kan du lære at trække vejret mere frit og roligt, og du vil kunne opleve mere frihed og større rummelighed indeni. Hvis du føler dig overstimuleret, overvældet eller presset, så anbefaler jeg dig – igen – at prøve mine guidede sovemeditationer – yoga nidra eller meridian nidra. Her bliver du guidet dybt ned i din vejrtrækning ved hjælp af simple åndedrætsøvelser.

8. Musik

Musik kan være en hurtig stemningsbryder. Jeg har altid 3-4 sange på min iPhone, som jeg sætter på, når energien bliver lav. Jeg har i skrivende stund sat “Better Now” med Post Malone på, fordi dette blogindlæg blev lidt langt (Jeg håber, du er nået hertil!). Ofte er det melodien, jeg falder for. Jeg elsker også “Jackie Chan” med Tiësto & Dzeko. Det er to sange, der giver mig mere energi. Modsat kan du også sætte noget med chill-lax på, der er mere roligt – eller du kan gå en dejlig tur i naturen og lytte til naturens musik.

9. Tag på en transformerende yogarejse

Ro, nærvær, afslapning og fordybelse er nogle af de bedste grunde til at tage på yogaferie. Det er yogaen, der giver dig større selvværd, følelsesmæssig rummelighed og sætter tankerne på slow motion. En yogarejse giver dig en naturlig anledning til at koble helt af – langt væk fra hverdagens travlhed og rutiner på autopilot – og bare bruge tid på dig selv. Du vil blive guidet til at træde ind i dit eget lys og finde en dybere kontakt til dig selv. Følelsen af ro og nærvær er ubeskrivelig. En yogarejse giver dig en naturlig anledning til at skabe nogle nye og sunde vaner, som du brændende ønsker at skabe. Du ved allerede, hvad der er godt for dig – men du kommer aldrig rigtigt godt fra start. Kender du det?

En god grund til at tage på yogaferie er således, at du nemt og lækkert kan nyde dig gennem dagene. Du får serveret tre sunde og nærende måltider, der kan give inspiration til hverdagsretterne. Du får masser af vand! Du mærker vigtigheden af frisk luft, natur og afslappede omgivelser.  Du mærker vigtigheden af daglig bevægelse i form af dynamisk Yin Yang Yoga, udrensende og groundende Yin Yoga, meditation, akupressur samt mental træning. Slutteligt mærker du vigtigheden af god søvn. Ro, nærvær, afslapning og fordybelse er nogle af de bedste grunde til at tage på en yogarejse.

10. Kropsterapi – Sådan bliver du glad igen

Slutteligt kan du forkæle dig selv med en behandling. Jeg er fuldkommen vild med disse hjertegaver til mig selv. Selvom det ikke er en billig fornøjelse, prioriterer jeg altid 3-4 månedlige behandlinger som en del af mit arbejde. Der kan sidde så mange gemte følelser i kroppen. Det kan virkelig gå dybt med en professionel behandler. Jeg kan anbefaler alt fra kropsterapi, zoneterapi, akupressur og cupping.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.