YOGAINSPIRATION #1

Avokadosalat med sort quinoa – opskrift

I denne skønne avokadosalat med sort quinoa har jeg tilsat edamamebønner, hvilket gør salaten særdeles proteinrig.

Kender du QUINOA? Quinoa kan have op til 50% mere protein end f.eks. brune ris og korn og er dermed en fyldestgørende erstatning for kød i vegetarisk madlavning. Quinoa er desuden rig på bl.a. B-vitaminer (særligt B6), niacin, thiamin og folat (KILDE). Kalk- og jernindholdet er signifikant højere i quinoa end i ris, majs, hvede og havre. Du kan købe quinoa i varianterne – sort, rød eller hvid (almindelig). Jeg brugte den sorte :-)

Jeg er blevet inspireret af et miks af forskellige grønne kogebøger. Både quinoa og sorte bønner er basisvarer herhjemme. De er nemlig sunde og nemme at bruge i de fleste middagsretter. Du kan finde flere sunde hverdagsopskrifter i billed-indexet for VEGANSK eller AFTENSMAD & FROKOST, der alle indeholder simple, sunde samt nærende ingredienser ♥♥♥

avokadosalat med grønne proteiner

Avokadosalat med sort quinoa

Ingredienser

Quinoasalaten 

*Edamamebønner har et højt indhold af protein og kan købes på frost bl.a. i IRMA, SUPERBRUGSEN & FØTEX.

Skyl quinoaen grundigt og kom den i kogende, saltet vand. Kog quinoaen i ca. 15 min. ved svag varme og under låg. Hæld quinoaen i en sigte og lad frøene køle en smule af. Skær agurk og avokado i tern og forårsløg i hakkede skiver. Bland agurk, avokado, forårsløg, edamamebønner og afkølet quinoa sammen. Rør eddike, olie og havsalt sammen, og vend dressingen i salaten. Smag salaten til inden servering.

avokadosalat med grønne proteiner

Namasté, 

Cathrine (Yoga)

Facebook • Instagram • Pinterest • Bloglovin' 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

YOGAINSPIRATION #1