Ashtanga Yoga - Hvad er ashtanga yoga? Bliv klogere på yogaformerne

22. september 2021

Ashtanga yoga

Hvad er ashtanga yoga?

Ashtanga er en af de mest dynamiske stilarter. Ashtanga fokuserer på en meget bestemt række af yogastillinger (asanas), åndedrætsøvelser (pramayama) samt baseret på yogaens otte grene fra Patanjali’s Yoga Sutras. Yogaformen er fysisk krævende og foregår i et hurtigt tempo. Ashtanga er baseret på “alignment” (fysisk), hvorfor yogastillingerne skal udføres på en æstetisk måde.

Lov mig, at du tænker kærlige tanker om dig selv, når der er noget, som din krop ikke kan. Det er SMUKT, at du er unik! Jeg har selv været i Indien, hvor jeg blev uddannet indenfor denne hårde yogaform. Jeg anbefaler kun yogaformen til øvede yogier, som kender kroppen godt.

Mine yogastilarter – yin yoga, yang yoga og mindfulness meditation

Yin yoga

Yin yoga er en groundende og meditativ yogapraksis. Yin yoga består af lange, dybe og blide bindevævsstræk, hvor stillingerne holdes i 3-7 minutter. Klassisk yin yoga handler blandt andet om blidhed, langsomhed, at give slip, energiflow, nærvær og selvaccept. Det er en opdagelsesrejse i dit indre liv, hvor du sætter tempoet ned og skruer op for nærværet, stilheden og nuets kraft.

Yang yoga

Yang yoga er en dynamisk, styrkende og energifuld yogapraksis. Yang yoga er som en bevægende meditation, hvor du glider fra stilling til stilling i et meditativt, langsomt flow. Mens yin er det stabile, beroligende og afstressende, er yang i højere grad det aktive, bevægende og styrkende. De dynamiske yogastillinger skaber varme, puls og styrke i kroppen og hjælper dig med at finde din indre power, energi, klarhed og viljestyrke.

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation er en metode til at stilne sindet gennem fokus, koncentration og opmærksomhed. Når vi træner sindet, lærer vi at være til stede i nuet og at give slip på tankemylder og alt det, der forstyrrer sindet. Det er en træning i at være i stilheden, blive bevidst og komme ind i en tilstand af væren. Når vi bliver mere mindfulde, bliver vi også bevidste om, hvad der tapper os for energi – og hvad der giver os energi. På den måde rykker vores meditationspraksis også ind i vores virkelige liv, hvor vi begynder at handle mindfuldt og tage mindfulde, selvkærlige beslutninger.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.