Cathrine laver organ yoga på en sten ved en flod på Bali

2. september 2021

Organuret – bliv klogere på dit indre organur

Oplever du humørsvingninger, søvnproblemer, træthed midt på dagen eller dårlig fordøjelse? Kroppens organer gennemstrømmes med energi hele døgnet – alle 24 timer. Men vidste du, at hvert organ er særligt aktivt to timer i døgnet? Jeg har lavet en guide til dit organur, så du kan se, hvornår de forskellige organer er mest aktive. Hvis du tager hensyn til organuret, kan du skabe indre balance og velvære. Måske kan du se en sammenhæng mellem organernes aktive perioder og nogle af dine følelsesmæssige eller fysiske ubalancer?

Organuret - Guide: Lær dit indre ur at kende og skab indre balance

Hvad er organuret?

Organuret er dit indre ur, hvor hvert organ er særligt aktivt to timer i døgnet. Organuret stammer fra kinesisk medicin (TCM) og er inddelt i 12 tidsperioder, hvor der er 12 forskellige organer i spil. Når et organ er er mest aktivt, er det omvendt mindst aktivt 12 timer efter. Derfor er det vigtigt at kende til organuret, så du kan udnytte kroppens ressourcer på de helt rigtige tidspunkter.

Organuret forklarer for eksempel, hvorfor det er godt at spise morgenmad før klokken 9, og hvorfor du ikke skal spise natmad, så kroppens organer har de bedste muligheder for at fordøje maden og give dig den energi, du har brug for. Det kan også være en rigtig god idé at kende til organuret, når du dyrker yin yoga, så du kan give det aktive organ særlig opmærksomhed. Jeg anbefaler derfor, at du laver yin yoga for mave og milt om morgenen og yin yoga for nyrer og blære, når du kommer hjem fra arbejde.

Organuret kl. 5.00-7.00: Tyktarm

Organuret starter klokken 5.00, og imellem klokken 5.00-7.00 er tyktarmen mest aktiv. Derfor er det i dette tidsrum, du skal tømme tarmen, så tarmen er klar til at blive fyldt op med nyt, nærende indhold i løbet af dagen. Hvis du har ubalancer i tyktarmen, kan du mærke det fysisk i form af forstoppelse, diarré eller mentalt som stædighed og tendens til at holde fast ved det velkendte. Hvis du kan mærke nogle af disse ubalancer, er det en god idé at stå op imellem klokken 5.00-7.00 og gå på toilettet. I yin Yoga arbejder vi med bindevævet og de indre organer, og hvis du mærker ubalancer i tyktarmen, vil du også få mest ud af yin Yoga for tyktarmen imellem klokken 5.00-7.00.

Yin yoga for tyktarmen: Pranayama Yin (Online Yoga Univers)

Organuret kl. 7.00-9.00: Mavesæk

Efter tyktarmen er blevet tømt, strømmer energien til maven, og du vil opleve sult. Derfor er det en god idé at spise morgenmad imellem 7.00-9.00, så du fylder maven med næring og energi. Spis gode fedtstoffer, proteiner og vitaminer – især frugtsukkeret fra friske frugter og varme drikke som urtete er godt for maven om morgenen. Hvis du har ubalancer i maven, kan det vise sig fysisk som et ustabilt blodsukker og mentalt som manglende jordforbindelse. Skab balance i mavesækken ved at prioritere dit morgenmåltid og at spise en sund og nærende morgenmad, som din krop har brug for, inden du starter din dag. Maven er til gengæld mindst aktiv 12 timer senere –  fra klokken 19.00, hvor du skal undgå at spise for ikke at få et energidyk og en urolig nattesøvn. Det giver derfor god mening, at man siger, at morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen, da det er der, din mavesæk er allermest aktiv.

Yin yoga for maven: Groundende yin og mavebalancerende yin (Online Yoga Univers)

Organuret kl. 9.00-11.00: Milt

Milten sørger for at transportere al den næring og energi, som mavesækken har optaget, og betragtes som det vigtigste fordøjelsesorgan ifølge traditionel kinesisk medicin. En sund milt producerer antistoffer mod infektioner, og hvis din milt er i balance, vil du opleve en større evne til at koncentrere dig, tilegne dig ny viden og analysere. Derfor er dette et rigtigt godt tidspunkt at arbejde eller studere på, fordi din koncentrationsevne er på dit højeste. Du vil føle dig groundet, have en god selvfølelse og føle dig tilpas med det, du arbejder med. Ubalancer i milten viser sig fysisk som allergianfald eller sygdom i denne tidsperiode og mentalt som træthed, koncentrationsbesvær, bekymringer eller selvværdsproblemer.

Yin yoga for milten: Groundende Yin og Mavebalancerende Yin (Online Yoga Univers)

Organ uret kl. 11.00-13.00: Hjerte

Hjertet er det største Yang-organ i kroppen, som repræsenterer sol, varme og lys – derfor er hjertet er mest aktivt midt på dagen, hvor solen står højst på himlen. Glæde og afslappethed er tegn på et hjerte i balance, hvorimod ubalancer i hjertet kan vise sig fysisk som hurtig hjerterytme og mentalt som sorg, mangel på harmoni, mening og søvn og overdreven energi. En god måde at balancere dit hjerte på er ved en let og afslappet frokost med mennesker, du holder af, eller en middagslur, da hjertet og Yang-energien kan have tendens til at blive for aktivt.

12 timer efter imellem klokken 23.00-01.00 er hjertet mindst aktivt, og derfor vil et hjerte i balance vise sig i form af “et godt sovehjerte”, så du glider let ind i søvnen og Yin-fasen. Hvis du har hjertesorg eller svært ved at finde mening ved tilværelsen, kan du have svært ved at falde i søvn om aftenen.

Yin yoga for hjertet: Hjerteåbnende Yin (Online Yoga Univers)

Organuret kl. 13.00-15.00: Tyndtarm

Tyndtarmen sorterer det, du har optaget i løbet af dagen, og inddeler det i kroppen som de ting, der indeholder næring og skal optages, og de ting, der skal passere systemet og udskilles i tyktarmen. Ubalancer i tyndtarmen kan betyde, du har svært ved at optage de gode næringsstoffer og ses fysisk som fordøjelsesbesvær, mavesmerter og oppustethed og mentalt som lavt selvværd, usikkerhed og følelsen af ensomhed. Det er også i denne tidsperiode, du reflekterer over den viden, du har opsamlet i løbet af dagen, og dine tanker fungerer bedst, hvis din tyndtarn er i balance. 12 timer senere imellem kl. 01-03:00 er tyndtarmen mindst aktiv, og ubalancer i tyndtarmen kan derfor betyde, at du ligger vågen med tankemylder, fordi du ikke er i stand til at sortere i dine tanker om natten.

Yoga for tyndtarmen: Hjerteåbnende Yin (Online Yoga Univers)

Organuret kl. 15.00-17.00: Blære

Blæren udskiller affaldsstoffer via urinen og symboliserer stor vilje og fastholdelse af din retning. Derfor er det i de sene eftermiddagstimer en god idé også at udskille nogle af de oplevelser, du har fået i løbet af dagen, afslutte og samle op. Ubalancer i blæren kan vise sig fysisk ved, at du ofte skal tisse, og mentalt ved ufleksibilitet og frygt for forandringer. Ubalance i blæren kan også give rygsmerter, da blæren er forbundet til ryggen, så eftermiddagen er et godt tidspunkt at træne og styrke din ryg. Dette er også tidsrummet, hvor lungerne er mindst aktive, så det er bedre at træne i et mindfuldt og roligt tempo.

Yoga for blæren: Detox Yin og Twistende Yin (Online Yoga Univers)

Organuret kl. 17.00-19.00: Nyrer

Nyrerne har en meget dyb Yin-energi, og din rolige Yin-energi starter fra klokken 17.00. I nyrerne sidder kirtler, der producerer stresshormonet kortisol, så hvis du har haft en meget stresset dag, vil du føle dig helt træt og afkræftet imellem klokken 17.00-19.00, og det kan føre til ubalancer i nyrerne. Hvis du på den anden side ikke er blevet stimuleret nok i løbet af dagen, kan det også føre til ubalance i nyrerne, fordi du ikke har fået brugt nok energi.

Efter en sund dag med mange indtryk er det naturligt, at du er mere rolig i denne tidsperiode, og når du har balance i dine nyrer, vil du føle en ro uden at  være udtømt for energi. Ubalancer i nyrerne viser sig fysisk som hyppig vandladning og lændesmerter og mentalt som uro, utryghed, frygt og angst. Dette tidspunkt er perfekt til at trække dig ind i sig selv og for eksempel dyrke yoga og mindfulness for at parkere tankerne og finde dyb ro for at skabe balance i nyrerne. Når du har balance i dine nyrer, kan du også mærke, du har en stærk rygrad og en stærk vilje. Nyrerne er mindst aktive 12 timer efter imellem klokken 5.00-7.00, og hvis du har svært ved at komme op om morgenen, kan det også tyde på ubalance i nyrerne.

Yoga for nyrerne: Detox Yin og Twistende Yin (Online Yoga Univers)

Organ uret kl. 19.00-21.00: Kredsløb og seksualitet

Imellem klokken 19.00-21.00 er kredsløbet, seksualiteten og det hormonelle system mest aktivt. Der kommer en øget blodgennemstrømning til dine kønsorganer, så hvis du planlægger at få børn eller har svært ved at få børn, er dette et godt tidspunkt til at sætte fokus på kroppens gode energier. Samtidig kan det være et godt tidspunkt at arbejde på intimiteten i et parforhold, hvis man oplever intime problemer. Ubalancer i kredsløbet og seksualiteten viser sig fysisk som hormonelle svingninger og mentalt som følelsen af ensomhed, ulykkelig kærlighed eller et utilfredsstillende intimt kærlighedsliv. Det er derfor et godt tidspunkt at være tæt med og i kontakt med den person, du holder af, og at give og modtage intimitet, varme og kærlighed i dit forhold.

Yoga for hormonsystemet: Woman Yin Yoga (Online Yoga Univers)

Organ uret kl. 21.00-23.00: Trevarmer

Trevarmeren er ikke et organ, men en funktion, der regulerer varmen i vores krop og samtidig varmen til vores familie, venner og bekendte. Trevarmer regulerer varmen tre steder i kroppen: Brystet (hjerte og lunger), bughulen (mave, milt, lever og galdeblære) og bækkenet (nyrer, blære, tyktarm og tyndtarm). Varmen skal alle tre steder reguleres hele dagen for at åndedræt, fordøjelse og forplantning fungerer optimalt. Ubalancer i trevarmeren viser sig tydeligst både i kroppen og i din omgangskreds i dette tidsrum, og det kan derfor være en god idé at bruge tid på dine venskaber og din familie i de sene aftentimer. Hvis du for eksempel har feber, vil du også opleve, at feberen blusser op imellem klokken 21.00-23.00.

Yin yoga for trevarmer: Godnat Yin (Online Yoga Univers)

Organ uret kl. 23.00-1.00: Galdeblære

Galdeblæren fordøjer både fedt og hjælper med at tage beslutninger, og du vil derfor have lettere ved at tage beslutninger omkring midnat. Galdeblæren fungerer dog bedst, når den er afdæmpet og faldet til ro, så den ikke er for kraftig, og man tager forhastede beslutninger. Ubalancer i galdeblæren kan vise sig fysisk som hovedpine, migræne eller svimmelhed og mentalt som ubeslutsomhed, rastløshed eller manglende evne til at sove eller falde til ro. Det kan derfor være godt at gå i seng inden klokken 23.00, så galdeblæren kan falde til ro, og du kan vågne op næste morgen og tage de rigtige beslutninger. Udtrykket, “jeg skal lige sove på det”, passer derfor ret godt til galdeblærens funktion.

Yoga for galdeblære: De-stress Yin og Let Go Yin (Online Yoga Univers)

Organuret kl. 1.00-3.00: Lever

I dette tidsrum er leveren i sit største energiflow. Leveren er ligesom galdeblæren også den store “planlægger” og indeholder følelsen af vrede. Du kan derfor “tømme” leveren, inden du går i seng, ved at tømme dit hoved for tanker og planer og skrive dem ned i en notebog. På den måde imødekommer du dine tanker, uden din nattesøvn bliver forstyrret af dem. Leveren har nemlig ligesom galdeblæren brug for ro for ikke at fare for kraftigt op.

Ubalancer i leveren viser sig fysisk som sygdomme og helbredsproblemer og mentalt som vrede, irritation, utilfredshed og stress. Om natten kan ubalancerne vise sig som søvnløshed og vrede tanker eller stressende og vrede drømme. Når leveren derimod er i balance, er du venlig, harmonisk og imødekommende. Leveren hører ligesom galdeblæren til træ-elementet, og det kan også være særligt svært at falde i søvn i leverens aktive periode, fordi du kan komme til at lægge planer eller føle vrede. Derfor er det endnu en god grund til at gå i seng inden klokken 23.00, hvor træ-elementet starter.

Yoga for lever: De-stress Yin og Let Go Yin (Online Yoga Univers)

Organ uret kl. 3.00-5.00: Lunger

Den sidste del af natten og de tidlige morgentimer er lungerne mest aktive. Lungernes funktion er at styre åndedrættet, og lungeenergien er evnen til at give slip og lukke op for noget nyt. Ubalancer i lungerne kan vise sig som modvilje til at give slip, tomhed og sorg, eller at du vågner op imellem klokken 3.00-5.00. En god måde at balancere din lungeenergi på er ved at give dig hen til søvnen og det naturlige åndedræt, mens du sove. Det er på den anden side også det perfekte tidspunkt til åndedrætsøvelser eller en tidlig løbetur i den friske luft for at få mest ud af lungernes energiflow. Men hvis du ikke er så morgenfrisk, kan du prioritere søvnen og den energi, den bringer med sig, når du vågner.

Yin yoga for tyktarmen: Pranayama Yin (Online Yoga Univers)

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.