14. september 2021

Mindfulness i hverdagen

Mindfulness i hverdagen handler om at være tilstede, nærværende og opmærksom i øjeblikket. Jeg deler disse principper med mine yogaelever igen og igen, så de skal selvfølgelig også på bloggen! Mindfulness handler ikke blot om at sidde og meditere – men snarere om at være tilstede i nuet. Du kan møde livet med ”leverpostejsbriller”, eller du kan møde livet med nærvær og fuld tilstedeværelse.

Mindfulness i hverdagen - De bedste råd til mere nærvær, accept og ro

Mindfulness i hverdagen

Det handler om at se livet, som det er lige nu – og se alle de små ting, som giver dig ægte livskvalitet og grundglæde. Du kan skabe mere mindfulness i din hverdag på mange forskellige faconer. For det første kan du starte med at gøre én ting ad gangen.

Mindful spisning – Spis, når du spiser

Mindful spisning er en fantastisk øvelse, hvis du har det med at spise på autopilot. I stedet for at spise i selskab med min iPhone, iPad eller Macbook (Jeg er Mac-kvinde…), så øver jeg mig i at spise, når jeg spiser. Mindful spisning kan praktiseres på flere måder, men overordnet handler det om at være tilstede, nærværende og opmærksom i øjeblikket.

Mindfulness i hverdagen kan også være et gå en tur – mærk luften, mærk solens stråler, fornem luftens friskhed, fornem landskabets farver og lyt til fuglekvidder og fodtrav. Gåture i stilhed er SÅ power-fulde for sjælen. I stedet for at tjekke Facebook, lytte til musik eller snakke, så øver jeg mig i at se livet, som det er lige nu. Det samme, når jeg dyrker Yin Yoga med mindfulness meditation!

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation er en særlig meditations-praksis. Mindfulness handler om at være tilstede, nærværende og opmærksom i øjeblikket. Mindfulness meditation handler således om at meditere med fokus på dit indre liv. Alt det, som sker inde i dig. Spørg dig selv: ”Hvad mærker jeg lige nu?” Det har givet (og giver) mig en dyb indsigt at kigge indad, mærke, føle og lytte til min krop – i øjeblikket.

Mindfulness meditation integreres ofte med simple åndedrætsøvelser eller yogastillinger, visualiseringsøvelser eller i en dejlig 10-minutters kropsscanning. Giv slip på fortiden og fremtiden – og mærk krop, sind og sjæl. Opmærksomhed til åndedrættet med lige lange ind- og udåndinger. Nærvær og kærlighed til sindet. Du skal ikke ignorere, glemme eller løbe fra tankerne. Du skal i stedet observere, lytte og give slip igen. Mindfulness meditation behøver ikke at blive praktiseret siddende på en pude i et stille rum. Du kan praktisere MM over alt; Spis med nærvær og åbne sanser.

Gå en tur i stilhed.

Træk vejret.

Nyd livet ❤️🙏🏽❤️

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.