Hvad er Hatha Yoga?

22. september 2021

Hatha yoga

Hvad er hatha yoga?

Hatha er den mest udbredte yogaform i vesten og kan betegnes som “klassisk”. Hatha består også af yogastillinger (asanas), åndedrætsøvelser (pranamaya) og meditation (dhyana). Yogaformen foregår i et langsommere tempo – ofte fem vejrtrækninger. Fokusset er på de enkelte yogastillinger, som skal udføres i “alignment” med resten af kroppen. Derudover er fokusset på de spirituelle principper, som handler om at åbne sig op til det større og at blive ét med det guddommelige. Yogaformen er designet til at åbne dit hjerte for at kanalisere energi og vibrationer. Hovedkanalen er rygsøjlen, hvor du lærer om kroppens chakraer. Jeg underviser selv i yin yang yoga, som er en lidt blidere form for vinyasa/hatha kombineret med udrensende yin yoga.

Mine yogastilarter – yin yoga, yang yoga og mindfulness meditation

Yin yoga

Yin yoga er en groundende og meditativ yogapraksis. Yin yoga består af lange, dybe og blide bindevævsstræk, hvor stillingerne holdes i 3-7 minutter. Klassisk yin yoga handler blandt andet om blidhed, langsomhed, at give slip, energiflow, nærvær og selvaccept. Det er en opdagelsesrejse i dit indre liv, hvor du sætter tempoet ned og skruer op for nærværet, stilheden og nuets kraft.

Yang yoga

Yang yoga er en dynamisk, styrkende og energifuld yogapraksis. Yang yoga er som en bevægende meditation, hvor du glider fra stilling til stilling i et meditativt, langsomt flow. Mens yin er det stabile, beroligende og afstressende, er yang i højere grad det aktive, bevægende og styrkende. De dynamiske yogastillinger skaber varme, puls og styrke i kroppen og hjælper dig med at finde din indre power, energi, klarhed og viljestyrke.

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation er en metode til at stilne sindet gennem fokus, koncentration og opmærksomhed. Når vi træner sindet, lærer vi at være til stede i nuet og at give slip på tankemylder og alt det, der forstyrrer sindet. Det er en træning i at være i stilheden, blive bevidst og komme ind i en tilstand af væren. Når vi bliver mere mindfulde, bliver vi også bevidste om, hvad der tapper os for energi – og hvad der giver os energi. På den måde rykker vores meditationspraksis også ind i vores virkelige liv, hvor vi begynder at handle mindfuldt og tage mindfulde, selvkærlige beslutninger.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.