Mindful spisning i 6 simple trin - Spis, når du spiser!

27. august 2021

Mindful spisning i 6 simple trin – Spis, når du spiser!

Spis, når du spiser! Lige så åbentlyst og enkelt, som det lyder – lige så svært kan det være at praktisere. Yogaen minder mig om at leve (og spise) mere mindfuldt. Mindful spisning handler nemlig om at være til stede, at nyde øjeblikket og at gøre en ting ad gangen. Jeg har lavet en guide til dig, som gerne vil spise mere mindfuldt: Mindful spisning i 6 simple trin. Du vil opleve, at maden nydes mere – og de fleste spiser ofte mindre, fordi du bliver hurtigere mæt, når kroppen rent faktisk registrerer, at du spiser. Mindful spisning er desuden en yderst bæredygtig nydelsesstimulator!

Mindful spisning i 6 simple trin - Spis, når du spiser!

Spis, når du spiser!

Gør det til en vane at spise, når du spiser. Vi har tendens til at spise, mens vi taler med andre, samtidig med vi ser tv eller surfer på telefonen. Det kan få os til at spise mere, end vi har brug for. Alene bevidstheden om, at du skal spise, når du spiser, vil give dig gevinster. Du vil nyde maden meget mere, og du vil hurtigere opdage, hvornår du er mæt. Jeg kan selv mærke en kæmpe forandring.

Guide: Mindful spisning i 6 simple trin

Sørg for, at du kan gennemføre øvelsen i absolut ro. Mindful spisning betyder nemlig, at man spiser med fuld bevidsthed, hvor alle sanser er åbne – uden forbehold, forudindtaget holdning eller at dømme. Glem dine holdninger til maden, og om hvorvidt du kan lide den eller ej. Glem de ord, du kender for de forskellige smage. Ordene er ligegyldige og stå i vejen for din fulde oplevelse. Lad dette være din mentale indstilling. Gennemfør øvelsen, så godt du nu kan.

Mindful spisning:

  1. Start mindful spisning med ét stykke mørk chokolade, et jordbær eller noget andet, som du elsker!
  2. Lig maden på din tallerken. Læg mærke til alle farvenuance, form, placering. Lugt til maden. Se, om du oplever forskellige duftnuancer. Læg mærke til hvordan, din mund føles, og hvordan forventningen vokser i dig. Observer din impuls! Tag dig tid.
  3. Begynd at spise. Når du føler, du har set, duftet og måske mærket på maden tilstrækkeligt længe, så begynd at spise. Tag én bid. Mærk, hvordan din arm bøjer sig for at lade hånden nå munden.
  4. Hver en bid er en undersøgelse af teksturen og smagen.
  5. Læg mærke til impulsen til at synke – ignorer den! Tyg så længe, du kan, langsomt, omhyggeligt med alle dine sanser åbne, indtil du er klar til at synke. Gør det med fuld bevidsthed.
  6. Mærk, hvordan din krop reagerer – og hvordan smagen bliver hængende i munden og duften i næsen. Og når du er klar, så begynd med den næste bid.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.