Lær at meditere

22. september 2021

Lær at meditere – og få 4 simple teknikker

Lær at meditere – Vil du gerne lære at meditere?

I dag vil jeg dele mine personlige erfaringer med meditation samt 4 simple meditationsteknikker, du kan prøve. Meditation er traditionelt set en stillesiddende yogapraksis. Men hvad er meditation? Og hvorfor egentlig meditere? Det kan virke meningsløst at sidde stille i 10-30 minutter uden at tænke på noget. Munkene i Myanmar mediterer tre timer dagligt. Et utal af videnskabelige studier viser faktisk, at regelmæssig meditation giver dig større selvværd, mere energi og generelt et mere positivt syn på livet.

Download: Yoga nidra sovemeditation →

Lær at meditere – og få 4 simple meditationsteknikker

Meditation kan give dig ro indeni, tid til at opdage, hvem du er, og hvad du ønsker i livet. Hvor skal du hen? Hvad er dit største ønske? Når du beslutter dig for at meditere, vil tanken og intensionen om at meditere fylde meget i dit sind. ‘Nu skal jeg meditere. Jeg skal ikke tænke på noget.’ Det kan være angstprovokerende at sidde stille og tænke på ingenting. Alene det, at du er bevidst om, at du skal tænke på ingenting, vil spænde ben for din meditation. Giver det mening? Når du tænker på at tænke på ingenting, så vil du automatisk anstrenge dig og forsøge at tænke på – ja – ingenting. Det svarer til, at jeg siger, du ikke må tænke på gulerødder. Hvad tænker du så på? Jeg har samlet mine bedste meditationsteknikker, der har hjulpet mig.

4 meditationsteknikker:

  1. 10 minutter
  2. Meditationskæde
  3. Mantra
  4. Yoga nidra

1. Lær at meditere med 10 minutter

Meditation behøver ikke vare længere tid end 10 minutter. Prøv at sætte dig ned i en behagelig stilling, træk vejret og hold fokus på din vejrtrækning – indånd ind og ud gennem næsen. Når (og ikke hvis) dine tanker flyver afsted med dig, så vend tilbage til din vejrtrækning og hold fokus på din vejrtrækning. Det er altid under meditation, at jeg opdager, hvis jeg er ked af det eller frustreret over noget i mit liv. Det er også altid under meditation, at jeg efterfølgende er utrolig kreativ og innovativ.

Rent kemisk er meditation med til at skabe balance mellem storhjernens højre og venstre halvdel, der styrer henholdsvis de kreative og de intellektuelle processer. På min HA(psyk.) studerede vi endda meditation i forbindelse med organisatorisk kreativitet og innovation. Jeg integrerer således buddhistisk meditation i et meditativ flow, hvor jeg minder dig om vores meditationspunkt undervejs. Afslutningsvis laver jeg altid en guidet meditation. En form for mindfulness.

2. Meditationskæde

Har du en meditationskæde?  Meditationskæder er virkelig populære i de buddhistiske samfund. Det vrimler med dem i Indien og Myanmar. I yogaverdenen kalder vi dem for ‘malaer’. Jeg har tre malaer, der alle har stor betydning for mig. For mig virker mine malaer afstressende samt jordbindende. Jeg ved, at jeg blot skal røre eller se på min meditationskæde for at finde en ro indeni. Både i en reel meditation, inden eksamen eller inden et yogaevent, hvor 120 mennesker kigger på mig. Meditationskæder kan være guld værd. Luk dine øjne, fokusér på dit åndedræt og kør perlerne mellem fingrene for hver gang, du trækker vejret. En effektiv og simpel måde at falde ned i gear på.

3. Mantra

Lad os vende tilbage til den indre dialog, vi alle har med os selv. ‘Hvad siger du til dig selv?’ Det var det første, min psykolog spurgte mig om, da jeg for fire år siden gik til ugentlige sessions. Jeg skulle skrive alle mine umiddelbare tanker ned. En form for tankeudtømning. Det var bestemt ikke pæne ting, jeg gik rundt med indeni. Det gør mig utrolig ked af det at tænke tilbage på. Jeg har brugt flere forskellige mantraer i min yogapraksis, men der er tre mantraer, jeg bruger igen og igen. Et mantra kan både bruges som en hverdagsreminder eller en gentagelsessætning, du fokuserer på under meditation. Hvad er dit mantra? Eller motto? Her er mine:

  • Du er god nok, som du er.
  • Du er lige, som du skal være.
  • Gør noget godt for dig selv.

4. Yoga nidra sovemeditation

Har du prøvet lydhealing? Lyt til min stemme inden sengetid, mens du transformerer dit underliggende sind! Over 10.000+ mænd og kvinder har allerede downloadet mine lydhealende sove-meditationer.

Download: Yoga nidra sovemeditation →

Yoga Nidra er en 26 minutters lydhealende sovemeditation, der foregår liggende med høretelefoner i ørerne. Yoga Nidra er en yogaterapeutisk praksis. Yoga Nidra er yogiens søvn. Du vil blive guidet ned i 5 forskellige bevidsthedsstadier i dit underliggende sind. Du vil blive guidet så dybt ned, at du vil mærke, lære og se dig selv med nye transformerende briller. Du vil blive guidet til at manifestere et brændende ønske i dit hjerte. Du vil komme ind i en tilstand, hvor din fysiske krop sover, mens sindet er lyttende og bevidst. Hvis du falder i søvn, vil dit underliggende sind alligevel lytte. Så bare giv slip, lyt til min hjertevarme stemme og lad dig flyde med.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.