Sunde opskrifter

Glutenfri bagning

Glutenfri bagning – Få mine nemmeste bageopskrifter til glutenfri boller og brød! Der er nogle gode grundregler, når vi taler glutenfri bagning. Jeg får rigtig mange spørgsmål og kommentarer til mine glutenfri brødopskrifter på bloggen, og jeg har derfor lavet et (opdateret) seperat blogindlæg om glutenfri bagning. Personligt spiser jeg glutenfrit, da min mave ikke tåler gluten og er således blevet rutineret samt erfaringsfuld.

Til glutenfri bagning bruger jeg altid to basisingredienser, nemlig yeast tørgær (den orange pakke) og loppefrøskaller (pulveriseret!), der begge er med til at gøre brødet luftigt indeni og sprødt udenpå.

1. Yeast tørgær: Det bedste hævesmiddel til glutenfri bagning. Alternativt kan man bruge bagepulver, men jeg anbefaler virkelig at bruge yeast tørgær (og ikke almindelig tørgær eller gær), da brødet bliver virkelig lækkert og luftigt med store lufthuller indeni. Yeast tørgær koster kun 16,50 kr. for én pakke lige her, hvilket svarer til mellem 15-20 bagninger. Min erfaring med almindelig tørgær og gær er, at brødet smager “gæret” og bliver ikke nær så luftigt.

2. Loppefrøskaller: Den bedste erstatning til gluten. Bageversionen af fiberhusk er pulveriseret og suger dermed en del af væsken. Fiberhusk giver brødet en form for “gluten-tråde” i dejen, der er med til at gøre bollerne luftige indeni i et form for tråd-net. Du kan også købe andre mærker af pulveriseret loppefrøskaller.

Udover disse to basisingredienser bruger jeg diverse glutenfrie meltyper, der kan mikses efter temperament. Jeg har samlet seks skønne og ikke mindst nemme opskrifter, der er bloggens populæreste brødopskrifter.

GRATIS! Hent appen

Dit yogaunivers direkte i lommen

Download Cathrine Yoga appen - dit selvkærlige redskab med yogavideoer, yogaværktøjer og sunde opskrifter